Friday 19 February 2010

Syurga atau Neraka?

BERITA TERKINI
Jantina Sayang secara tiba-tiba diragui. (sila rujuk post Kawan Baik Saya)

Semakin hari, Sayang berbau lelaki. Pelik kan? Awal-awal dulu, aku ingat beliau adalah golongan gadis-gadis comel. Bau badan beliau wangi dan berbau wangian semerbak haruman kasturi. Bau buah-buahan. Terasa macam nak jilat-jilat bulu beruang ni. Nyummm2~!

Tetapi semalam semasa nak tidur, aku kaget. Bau seperti lelaki. Terlekat aroma Dunhill di celahan bulu-bulunya. Sayang hisap rokok kah?

Itu aku kurang pasti.

Tak pernah pula aku tengok dia menyalakan api rokok. Setakat main-main dengan kotak rokok tu biasa lah. Tapi pernakah dia terasa untuk mencuba?

Sekali lagi, sendiri kurang pasti.

Bulu badan Sayang pun semakin lebat. Apa ni? Perempuan mana boleh bela bulu panjang-panjang. Kan? Ini bukan setakat panjang, ini sudah lebat. Pergi shave la weh! Mahu tukar jantina kah kamu Sayang? X suka jadi wanita ke? Aduh...

Aku masih kurang pasti. ='(

_______________________________________

Kelas aku hari ni macam haram jadah.
Kenapa macam haram jadah? Sebab dia tak macam halal jadah. HarHarHarHarHaram Jadah! ^_^

Ok ok. Tetapan (mode) serius kembali. Semua orang kata aku reti main-main aje. Tak pernah nak serius. Serius tu serius juga, tapi kena ada juga masa bergurau-gurau. Bila aku serius, aku x reti buat lawak. Maafkan daku pembaca...

Rentetan sedikit serius dan tiada lawak

Post semalam mendapat beberapa tentangan, diintipati juga dengan nasihat yang berguna. Ramai juga yang sayang aku ni rupanya. Bangga aku. Haha... Mungkinkah ini dikatakan Ukhuwwah? X kan kita nak tengok saudara sendiri dalam kesesatan kan? Apa-apa pun kena tegur.

Tapi kehidupan di dunia memang begitu. Seringkali kita akan menemui 2 cabang jalan. Mana satu pilihan yang tepat? Kedua-dua jalan ini akan memberikan kesan besar terhadap jalan cerita kehidupan kita sendiri. Pilihan yang tepat perlu dibuat.

Nasihatku, jika terjumpa dua jalan, jangan suka suki kamu nak redah ikut naluri. Kalau kamu seorang ibu, mungkin boleh pakai naluri keibuan kamu. Untuk yang belum kahwin, aku kurang pasti. Mungkin boleh pakai naluri /insting; iaitu kuasa psikik di bawah sedar. Suluh dahulu kedua-dua jalan tersebut. Fikir untuk jangka masa pendek(dunia) dan juga panjang(akhirat). Niat dalam hati kena super suci. Allah akan membantu kita, InshaAllah. Oh. Istikarah jangan lupa. ^_^

Ini adalah beberapa comment yang bila aku baca, terasa terharu. Comment lain pun okay jugak, tapi tak terasa sangat kick dia. Yang kat bawah ni, super KICK. Untuk aku lah. Terasa dirembat kaw-kaw punya. Orang lain, cara lain la kot.

 
  
 

Aku tak tahu lah kalau korang nampak pattern dia atau tak. Tapi semua ni comment membina bagi aku. Sedikit nasihat, dan sedikit 'lu pikirlah sendiri!'. Pattern yang sangat aku gemar.

Kamu keras kepala tak? Aku keras kepala sangat. Kadang-kadang terasa panas hati bila orang menegur kan? Tapi kita manusia. Manusia normala samsudin di dunia Allah.

Perumpamaan dia nak tukar telur mentah kepada telur goreng.
Tukar air masak kepada ais batu.
Tukar carbon kepada berlian.
Tukar anjing kepada kucing.
Apa kamu ingat senang nak tukar jahat terus kepada baik?

Aku faham. Aku x adalah baik mana. Tapi kalau nak berubah, kenalah slow-slow. Pelan-pelan kayuh, asalkan sampai ke destinasi. Arus kehidupan kita kuat dan berbolak-balik. Hati-hati dalam perjalanan hidup kamu. Jangan kayuh ke belakang dah lah. Salah jalan tu bang.

But my personal favourite comment was:-

Terasa aku hebat la pula kan? (nak riak kejap) Hahaha...

Tapi tak perlu kamu ragu-ragukan. Aku memang hebat. Aku memang legend(tengok nama blog lah). Aku ada kemahuan dan kehendak. Tapi keperluan tu perlu diutamakan.

Keperluan = Pengisian dalam ISK
Kemahuan = Hiburan bersama Search

_________________________________________

Penyelesaian

Tunggu! Bila dah habis baca nanti, baru kamu tahu aku hebat atau tidak. (riak tahap kedua)

Aku masih akan pergi ke konsert Search. Tak indah la kalau aku x pergi. Dah janji dengan diorg aku akan pergi. X kan nak mungkir janji? Kalau aku x pergi, apa kata Amy nanti. Silap-silap dia dah x mahu kawan dengan aku. Mereka dah la datang jauh-jauh. Tapi tak berkesempatan nak jumpa kawan baik dia. So, aku terpaksa pergi nak jumpa kawan baik sendiri.


Tetapi. YA! Masih ada tetapi.. Ingat x ada tapi ke tadi?? Hahaha....
ISK pun aku akan pergi. Sebab apa aku boleh pergi? ISK pada hari sabtu pagi dan konsert Search adalah pada malam Ahad. Dari Sheffield nak ke Liverpool hanya mengambil masa 2 jam. Jadi sempat la kalau nak buat apa-apa pun.

Cumanya, burn tiket train aku berharga 20 pound. Sepatutnya sekarang aku dah sampai Liverpool dah. Tapi bila difikirkan semula, apalah sangat 20 pound. 20 pound aku guna jadi tissue untuk serap minyak saje. Mesti ramai buat macam tu gak kan? Duit je pun. Bukannya kawan-kawan. Hilang kawan macam hilang telinga. Masih ada sebelah lagi, tapi terasa x lengkap.

Jap eyh. Nak promote kejap.
Kepada kawan-kawan di Sheffield.
Marilah kita mengimarahkan majlis ilmu ini.
Sumpah best aku tak tipu.
Kalau aku tipu, aku sumpah bagi korang 10 pound sorang.
Apa macam? Ada beran tada beran?
Hari Sabtu Jam 9 pagi.
Bertempat di Muslim Welfare House Sheffield
MARI
(aku pun kurang pasti. sila confirmkan esok kalo mahu pergi sama)

So, itulah keputusan aku. Harap dapat menggembirakan semua orang. Kalau ada orang x puas hati juga, memang aku blank x tahu nak buat apa lah. Aku kipas-susah-mati(tiru Gempaq) kugiran Search. Kalau aku kerat badan aku jadi 2, tahulah kamu semua nanti.Semoga ini yang terbaik....

Jazakallah khayran. Shukran jazeelan shabi. Salam.

P/S: Maaflah post kali ini kekurangan kelucuan. Benda serius susah nak buat main.

P/S2: Jumpa kalian pada post hari Isnin kelak. Minggu depan aku janji buat lawak.

Aku Anoz

__________________________________________

So tell me, aren't this is indeed the right decision?


__________________________________________

PREVIEW POST MINGGU DEPAN

Pensil box.
Salah satu harta kesayanganku.
Tetapi.....
Pensil box ku sudah rosak. (menangis)
Manakan ku cari ganti?
Tiada dua hanyalah satu.
Kau yang ku cintai....


43 comments:

Ilham Liyana said...

terbaek! haha.

sugar said...

u da buat keputusan anyway.

u cakap 'seringkali kita akan menemui 2 cabang jalan'.
kita kena pilih salah satu jalan je.
dalam kes u..u ada 2jalan dan u tetap boley pilih untuk lalu kedua2 jalan tu.itu kan lagi bagus.


and i like this...

"Hilang kawan macam hilang telinga. Masih ada sebelah lagi, tapi terasa x lengkap" -->benar belaka.

Anonymous said...

u made ur choice. bagus la. dua2 pun ko dpt. pengisian ko dpt, berhibur pun ko dpt. take care bro. nice choice btw. hehe

abigemok said...

kalo ko rasa itu yang terbaik bagi ko, teruskan je..

tapi ok gak, semua dpt.. :D

do the best thing for ourself..

peace!

Azuan said...

ada preview lagi tue haha

izzahfarhana said...

i wish i coud be there (ISK)!
jgn lupa update sal ISK,taruk pic banyak2 ea

rhapsody LiN said...

hehe.. ko seyes pon aku bley senyum lg. hehe.. :p

haa... bagus2..
:DD

Unknown said...

oit ISK kat masjid ek,aku ingatkan kt rumah Ammar

aNoZ said...

ilham: terima kasih. mmg terbaek pun. hehe

sugar: hehe.. itu pepatah yg x wujud namanya. hehe.. thnx for u support. =P

anonymous: mmg nice pun. thnx bro~!

kyuubi: terima kasih. suka boleh pergi due2. yiieee~!!!

azuan: preview menarik x? haha

izzah: x ape.. dkt malaysia pun ada gak. gi kat malaysia la. hehe

lin: hehe.. terima kasih.. next post janji buat lwk bnyk2. hehe

noor: oh.. itu aku silap la.. x silap buat dkt umah postgrad dkt darnall.. kurang pasti juga. hehe

Jard The Great said...

akhirat nnt ade dua jalan je. syurga atau neraka

nadzmi teh said...

nice choice lah anoz.
nnt konpem best gi isk, jumpa byk kawan2(brgntg pd niat msg2)

by the way, cool chibi maruko pencil case!

deqyalalink in-situ said...

ala pnat je baca pasal sayang..rupenye teddybear :p
eh, anoz ade 2 blog ke

Yatre Hayati said...

comel giler...pencil box !!
ntah2 rosak sebab orang sabotaj tak?

Ice Juliette said...

gud decision... ^^

cutenye pencil box tuuu...

Norashikin Abdullah said...

haa what syg dh tukar jntina..eh ckp kat dia, mrokok nnt cepat mati
hehe
ohh bgus2 dh buat kputusan
baik pnya
yeah slamt pergi isk n konsert tuh
ehh mcm bes je
tp jauhnya nk p

laskarmentari said...

aku rase anoz x pegi search tu nnt...xtau nape...=p

Unknown said...

mak aiii panjgnyaa entry
semangat!
hahahaha thniahhh sbb salu updte
n thanks jenguk superneena yep!

Afiqah Sahillah said...

hey! hehe, nice blog anda jgak, thnks follow yeeee, btw, pencil box tuuu adorable ;P

d4uh said...

taktik ko berjaya kan...haha..congratz

MAWAR BERDURI said...

Tahniah.. Saya kagum dengan pendirian sebegini. Seekor burung terbang tinggi kerana adanya sayap di sisi. Seorang manusia berdiri teguh pada agamaNya kerana adanya pendirian di dada.

hans said...

pergi jgn tak pergi
search best

Anonymous said...

bgus2..
ikut kate ati...

anajoe said...

anoz,
dah tade pilihan yek.
oklah tu due² dapat pegi.
ISK tu penting kn.
xp stil xnak lpaskan search. haha.
u had make the right choice bro.

bekalan: di setiap tempat, pasti awk akan temukan kegelapan dlm kehidupan awk. Kewajipan awk hanyalah meyalakan lampu untuk menerangi diri sendiri.

Murky said...

ok ar bro blog cmne..more to personal ryte? blog2 personal neh xpayah guna ayat2 skema.. direct je mcm yang bro tulis skarang neh.. cuma jgn guna perkataan shortform sudah.. jgn risau ..blog neh xde..haha

neh salah 1 contoh blog personal haku suka baca .. bro bleh rujuk sini: http://www.kenwooi.com/

lagi satu bro..theme basic sgt tue.. try2 theme baru bro..tapi make up tu jgn heavy sgt.. hehe..

p/s: besar ke kecik pencil box tue? ehehe

Syida Shu said...

first time here (:

well , banyak sangat kena baca ni . hehe . konpius konpius . orang kata kalau dalam dilema , buat solat istikharah (;

syahira ariff said...

sayang 2 kucem ekk?

kommentlaa entri baru sy plak,wee~
(^____^)

dee love eiffel said...

so sweet pencil case begituu.. HEE..
and yeah..bagus bro..okay la tu.. dapat 2 2 kan :)

Unknown said...

ehh, 20 pound tu klo convert bukan rm140 ke?? hahaha

sorilahh bunbun tak terer math. lalalala :P

hmm. lagi 1, ade ker yg makan brokoli mentah?? hihiii :P

Anonymous said...

peeehhh! tahu semalm aq ceramah ko. tp, pikir alek aq budak bwu jengok ko yea blog. so tanak ceramah lebih. karang komen ko jd mcm entry pula. hahahahaha

*jnji ko jgn abaikn agama k? ^^

Unknown said...

jard: kat akhirat tu, kene pilih syurga la. =P

nadzmi: thnx. my choice ni. hehe.. isk mmg best pun.. bnyk input

deqya: penat baca ke? sorry.. x de la. ade 1 blog je. nape? huhu

yatre hayati: mungkin gak sbb ramai jeles. hehe.. tp rasanya sbb dah lama kot. huhu

nuur atika: thnx. pencil box kesayangan tu. hehe

ekyn: x pe jauh. asalkan dpt jumpe kwn. tol x? hehe.. thnx atas nasihat tu. nnt sy bg tau sayang. =PP

laskarmentari: eh. aku gi gak la. hehe.. azam kuat. huhu

angkasa: thnx sbb komen. x pe. same2 kite bertukar2 entry ye. semangat same2. hehe

afiqah: hehe.. thnx. pencil case fav. ahaha.. nnt post bnde best tau. nk bce. =P

pear: thnx la. good idea kan? hehe

mawar berduri. sbb utk nasihat tu.. boleh guna utk masa dpn. hehe

Unknown said...

hans: yup. mmg best. ni smngt ni!! haha

lionteen: yup.. ini lah hatiku.. =PP

anajoe: thnx utk bekalan tu. sy bawa smpai ke mana2 pun. hehe.. itu lah.. dah minat punye psl. =)

murky: kira oke la eh blog ni? hehe... try la baca entry lama2. mana tau jatuh hati. hehe.. anyway, thnx utk nasihat sume ni. hehe

syida: keputusan dah jumpa dah. hehe.. thnx sbb singgah.. nnt singgah2 lg selalu k. hehe

dee: yup.. setuju sgt dgn kamu.. thnx sbb puji pencil box tu. hehe

bunbun: hehe.. x de la.. 110 ringgit je. haha.. bazir gak la. tapi berbaloi. hehe.. brokoli mentah ade kot org mkn.. cthnye, saya. hehe

pot pot: terima kasih bnyk2. lain kali cakap aje. x kisah pun. hehe... inshaAllah cuba sehabis baik utk x abaikan agama. hehe

ihsan_huhu said...

pandai2 r ko pilih kawan

Enn Ess said...

the choice is in ur hand:)

think twice.

miss lolly a.k.a luvfareda said...

pilihlah yg tbaik =D

Unknown said...

keputusan yg tak disangka2....
bwat gempak jer, walhal jadual x bertindih pown...adeih...
heh...btw, really proud of u la, bro...sbb anda tetap bersungguh2 juge utk penuhi keperluan diri sendiri...susah nk jumpe org camni
heh...
tp camne agknye klu kemahuan dan jugak keperluan tuh akan clash gak satu hari nnti...maybe dlm situasi yg bbeze??
i wonder...
heh, ok la all da best ea..

redrum said...

bgus2..persoaln sudh ade jwpn..itu bru anoz ku kenal(bru 2,3 ari knl ko je..)hahaha

PeRaNTau said...

itu step pertama ko...

mana tahu, suatu hari nanti ko yang akan memimpin ummah?

joegrimjow said...

lorhh
bak sini la tiket tu
kan senang

da abes kan
apa lagi

cite lah pengisian yang dapat
;)

zacharias said...

bro, bagus lu pegi 2.

So lu boleh kenal geng2 berlibur.

Lu boleh kenal geng2 ikhwani.

Pastu, lu pegi gak masjid, follow geng2 sufi.

Dan juga lu boleh mingle dengan geng2 wahabi/salafi di masjid2 di UK.

Bila lu balik mesia, lu kenal macam2, baru la terbuka minda...

aNoZ said...

ihsan: yup. pandai2 la kan.. kene yg baik aje. =PP

nadya: dah wat decision dah. huhu

lolly: bg ku, ini yg terbaik. =P

assyuhada: hehe.. time tu btol2 mencabar keimanan. baru test yg betul. hehe.. kite tgk sendiri la kan? =P

redrum: x pe.. ni mmg anoz yg sume org knal. haha

perantau: inshaAllah.. berdoa k cchem. =)

joe: cerita nanti la. bnyk sgt bnde nnt. haha

zach: aku respect dgn pemikiran kau. x ramai pemikiran terbuka mcm ni. hehe.. thnx bro

Z@IM@H said...

sgt bertuah coz dpt wat both kehendak n keperluan 2..
but, nxt time msti ad ujian yg lbey mncabar..
be prepared.. =P

*adehh..asgmnet yg ak nk wat slalu trgendala gara2 blog neh.. =D

Anonymous said...

alhamdulilah. :-)

moga allah lorongkan jalan yang lebih baik selepas ini.

aNoZ said...

zaimah: haha.. thnx la weh.. support2 selalu k. hehe

iman: ameen. =P