Tuesday 16 March 2010

Weekend in Warwick and Birmingham - Ketibaan ( Part 1 of 3)

Salam.

Semua manusia suka cuti. Sepatutnya lah. Kalau kamu tak suka cuti, kamu adalah manusia yang pelik dan tidak berwawasan. Tiada sebab untuk tidak menyukai cuti. Tak kisahlah cuti sekolah, cuti kerja, cuti-cuti Malaysia ataupun cuti awam.

Asal perkataan cuti muncul saja, pasti mendatangkan perasaan riang-ria di dalam hati. Sebab itu ada rancangan televisyen satu ketika dulu dinamakan ‘alam ria cuti sekolah’. Ada kan? Aku pun tidak berapa ingat. Meriangkan!

Sedikit coretan seperti diari.

____________________________
Weekend in Warwick and Birmingham

Jumaat 12 Mac 2010

Jam 1 pagi. Aku masih sibuk menyiapkan lab report minggu lepas yang masih tertangguh. Lab tissue culture ni mengambil masa 3 minggu untuk disiapkan. 3 minggu kena buat benda lebih kurang sama. Memang agak membosankan. Lepas siap ada 1 minggu untuk selesaikan report.

Tapi seperti pelajar yang normal, aku biarkan hingga ke saat-saat terakhir. Mak aku baca ni mesti marah aku nanti. Tak apa. Dah bersedia untuk dimarahi. ^_^

Jam 6 pagi baru aku dapat selesaikan semua benda. 8 jam aku sia-sia dihabiskan untuk buat report ni. Padahal kena buat lebih kurang 20 muka surat aje. Aku pun tak tahu kenapa memakan masa yang lama. Mungkin agak susah kot. Aku kurang pasti.

Sudah! Aku penat dan perlu tidur. Kejap lagi ada kelas jam 12.10 tengah hari. Ada lagi 6 jam saja sebelum kelas bermula. Maksimum waktu tidur yang aku boleh dapat adalah selama 5 jam saje. 1 jam 10 minit lagi diperuntukkan untuk bersiap, berkemas dan pergi ke kelas.

Jam 10.30 pagi - beep beep beep beep beep~ (bunyi alarm clock yang bosan macam haram jadah)

Jam 11 baru aku tersedar. Nak harrraammmm sungguh!! Dah lewat dah ni. Aku cepat-cepat masuk ke kamar mandi dan mengambil shower yang agak pantas. 15 minit berlalu di dalam tandas. Selalunya 15 minit lagi aku peruntukkan untuk bersiap memakai baju dan lain-lain. Jam 11.30 pagi. Aduh! Aku ambil sehelai baju dan sehelai seluar dari almari dan letak di dalam beg. Petang ni nak gerak gi Warwick.

Jam 11.40 pagi aku mula berjalan kaki turun ke universiti. Alhamdulillah sempat sampai ke kelas. Tepat jam 12.05 tengah hari aku duduk di bahagian depan kelas. Paling hadapan ye. Mak aku mesti bangga! Neutralkan kembali perasaan ibu atas perbuatan lambat dan last minute seperti diceritakan di atas. Maafkan ku bonda~

Jam 2 kelas pun tamat. Terus hantar lab report kat office. Yeay! Dah settle semua masalah! Hoho...

Perjalanan ke Warwick agak memeningkan. Dah lama tak naik bas jauh-jauh. Perjalanan mengambil masa 2 jam 30 minit. Sakit hati. Waktu macam ni la yang aku terasa nak guna kuasa telepathic. Ada jurus sejenak seperti Son Goku pun dah cukup menarik. Kamu pun mesti tak suka perjalanan yang jauh-jauh kan? Dah lah sorang-sorang. Lagi menambahkan kesedihan!

Bas aku sepatutnya gerak pukul 5 petang. Tapi Megabus macam haram sikit. Selalu lambat. So, kol 5.20 petang baru nak mula start enjin. Sial punya bas! Marah betul la orang yang tak reti menjaga masa.

 Cuba kamu tengok bas ni. Buruk betul. Masuk bas ni mesti sakit pinggang. Bangang punya bas. Tak patut wujud!

Hampir pukul 9 malam. Bas aku tiba di Warwick. Sambil pening kepala, aku turun bas. Kesian betul kat aku. Dah la bas lambat. Drebar bas bawak macam siput. Seat bas plak keras macam haram jadah. Geram betul lah! EEEeeeee... (kamu dapat rasa kegeraman ini tak?)

Turun-turun bas, Syafiq datang jemput aku. Kami naik bas dari stesen bas tu ke depan apartment dia. Ada cerita yang agak lucu. Tapi tak boleh tulis dekat sini. Takut nanti kerajaan UK akan saman aku. Rules are meant to be broken right? Huahua...

Mungkin rezeki aku. Pada malam yang sama, ada party majlis makan-makan sedang berlangsung. Majlis tu kononnya untuk menyambut pemergian lecturer mereka dari UK. Dengar cerita lecturer mereka singgah 2 minggu saje di UK ni. Walaupun begitu, aku rasa mereka buat majlis makan-makan ni kerana kedatangan aku. Biasa la tu. Siapa yang tak sayang Anoz? Tak percaya tanyalah pelajar Tesl Warwick sendiri.
 

Macam biasa, kebanyakkan pelajar Tesl adalah dari golongan hawa. Cuba kamu bayangkan, duduk dalam dapur yang dipenuhi oleh 20-30 orang gadis. Untuk gadis, bayangkan 20-30 orang jejaka tampan sekeliling kamu. Tak ke segan kalau macam tu? Dah tu pulak, semua orang paksa-paksa makan. Tahu la aku kurus, tapi tak payah la nak paksa aku makan. Setiap minit, kulitku bertambah 1 inci ketebalan. Pipi memang dah merah-merah. Tak boleh cover lagi sebab lupa bawak bedak. Ikot hati aku, dah lama aku nak letak bedak tebal-tebal kat muka. Tak ada la nampak segan sangat. Memang sangat segan do. Sumpah tak tipu.

Dalam jam 1 pagi, ramai yang dah beransur pulang. Dua orang lecturer dari Malaysia itu pun dah balik dah. Cuma tinggal 10 orang macam tu kot. Bila tak ramai, baru la aku pulih kepada kondusi biasa. Muka dah kembali nipis, perut terasa lapar. Makanan semua aku telan. Banyak lagi sisa-sisa makanan. Ye. Aku makan sisa makanan sahaja. Keseganan yang agak melampau tadi membuatkan aku lapar. Perempuan yang masak, mesti la sedap kan? Hehehe...

Kami bersembang agak lama. Malam ni ramai pula yang aku bersosial. Not so sial oke. Agak seronok sebab bersembang dengan lecturer mereka dari tanah air Korea. Tapi sayang sebab dia sudah tua. Aku boleh agak ke-hot-an beliau semasa muda dulu. Dengar kisah cinta dia semasa mula-mula berkenalan dengan suami beliau pun agak menarik.

Tup tap tu tap, dah jam 5 pagi. Syafiq perlu pergi ke Manchester. Misinya ke sana adalah untuk menonton perlawanan live Manchester United. Boooo!!! Sebelum dia pergi, dia meninggalkan pesan kepadaku. Hati-hati di dalam bilik dia. Mendengarkan pesan tu, takut pula nak tidur bilik dia. Tapi aku buat muka tak malu gak. Bantai aje tidur. Dah mengantuk dah ni. Jam 6 pagi, aku mula bersiap untuk tidur. Esok perlu bangun awal. Auni dan Aufa ajak jalan-jalan. Nak tak nak, kena ikut. Sebab dah janji. ^_^

P/S: Bagi yang tak dapat tangkap, point aku tulis panjang-panjang part 1 sebenarnya nak bagi tahu yang aku seorang yang sangat pemalu. Itu sahaja. Sekian

Aku Anoz

_____________________________

So tell me, are you shy as well?


TO BE CONTINUE

15 comments:

ihsan_huhu said...

bas singgit byk bunyik lak

iemaZAIMAH said...

pemalu?????

Ice Juliette said...

erm3.. sgt pemalu.. ahahaha...

Norashikin Abdullah said...

eh yeke..kelakanya..sy gelak2 ble baca, eh abg anoz pemalu, ini sy ragu2 ni
melihat dr rpe..mcm x de je

fi3lina said...

bas india lagi teruk anyway. haha.:P

Anonymous said...

di luar, saya sangat pemalu. hahaha xD

Anonymous said...

aku memang x dapat tangkap yg hang nak cerita hang pemalu anoz..hahaha..btw, hg ni asyik2 cakap haram je...aip...tak baek r...aku repot nnt baru tau.haha

Aus MeLankoLik said...

siot punye panjang , itu point kau .
hahahhak ,

zacharias said...

tu la pasal. bayar sepaun, bekira plak. lain kali naik la nationalexpress.co.uk

aNoZ said...

ihsan: haha.. singgit pun duit gak ape. aduh.. aku byr 5 pound kot!

iema: yup. i maluuuu~~

ice: haha.. betul la tu. sama la kita. haha

ekin: hehe.. asal ragu2 plak? muke x de pemalu ke? ishh

fitrilina: ye ke? oke la. x nk lwn dgn india. haha

mai: luar malu, kat dlm x malu. mcm tu ke? haha

laskar mentari: x elok ke ckp mcm tu? minta maaf la. tp ayat fav la plak. hoho

aus: haha.. baca point bawah skali je. x yah baca atas2. hehe

zach: hahaha... bnyk gak bnde kau tau zach. aku bangga ngn kau. hebat tol kwn aku ni!

zai said...

pengakuan berani anoz,
die bukan setakat lelaki kacak tetapi juga lelaki yg pemalu

Anonymous said...

go anoz go anoz! ramai gadis keliling kau tu.. cpt cari 1! hahah

Unknown said...

bez cuti kamu...
~hoh...buntu gak lagi~

aNoZ said...

zai: haha.. betul la.. x nak caye sudah

anonnymous: haha.. mengarut!

assyue: hehe.. jgn buntu. mari abg selesaikan masalah. haha

Unknown said...

anoz tipu aii. u mane ade pemalu la u! hahahaha

*gedik semacam miahahaha:D*