Saturday 27 March 2010

Adab-adab di Mamak

Salam.

Tali gendut tali kecapi, kenyang perut, senang hati. Nyum! (Ini penangan selepas kena mamak sepam)

Sedikit lagi cubaan untuk membuat lawak.

Aku rasa budaya lepak di mamak malam-malam buta ini sudah sebati dengan rakyat Malaysia. Di mana-mana mamak di pusat-pusat bandar, pasti ada pelanggan, hatta jam sudah menjejak ke angka 4 pagi. Budaya ini adalah satu perkembangan yang sihat, pada pendapat aku. Rakyat Malaysia semakin ramai yang boleh berjaga malam.

Kesempatan ini harus digunakan oleh syarikat-syarikat untuk meningkatkan produktiviti mereka. Contohnya, waktu pembelajaran di universiti juga boleh diselaraskan untuk mereka yang tak reti-reti nak tidur di waktu malam ini. Boleh diadakan kelas pada waktu malam. Aku yakin, pointer semua orang pasti akan meningkat sejajar dengan kehadiran kamu semua ke kelas, sekiranya cadangan aku ini digunapakai oleh Kementerian Pengajian Tinggi dan Hal Ehwal Pengguna.

Di sini aku ingin lampirkan beberapa adab yang harus kita patuhi untuk menjadi pelepak mamak yang unggul lagi berkesan.


1. Pastikan diri kamu hadir tidak terlalu awal atau terlalu lambat.

Kalau kamu hadir terlalu awal, nanti kamu tercongok seorang diri di table, sambil dalam hati menyumpah seranah rakan-rakan kamu yang janji datang pukul 10.00 tapi dah pukul 11.00 tak nampak batang hidung lagi.

Pastikan juga kredit kamu cukup untuk memanggil teman-teman seperlepakan. Gegar kasi lincah sikit. Agak-agak air teh o ais kamu dah habis separuh, dan teman-teman masih belum muncul, jangan ragu-ragu. Call saja dan terus lemparkan cacian paling mutlak yang terlintas di fikiran kamu pada waktu itu.

Sebenarnya kita boleh kelaskan pelepak-pelepak mamak ini kepada 2 kelas:

Kelas pertama: Pelepak yang biasanya sampai awal dan akan meroger rakan-rakan agar datang dengan lebih cargas dan tangkas.

Kelas kedua: Pelepak pasif. Hanya akan bergerak meninggalkan rancangan Konsert Akademi Fantasia di tv rumah apabila telinga tak tahan mendengar cacian paling mutlak daripada pelepak kelas pertama.

Berusahalah untuk sentiasa menjadi pelepak kelas pertama. Kamu akan lebih disanjungi dan disayangi rakan-rakan kamu.

Jangan pula kamu datang terlalu lambat. Kala itu air yang dipesan semua sudah habis. Projek seterusnya akan menyusul, seperti round-round bandar, usyar mak nyah di Susur, lepak di Kota Damansara atau masuk ke CC bermain Counter-Strike. Ketika itu tak payah berangan nak order air. Pasti kamu kena tinggal.


2. Pastikan bateri telefon bimbit kamu penuh.

Waktu lepak di mamak adalah waktu paling ideal untuk bertukar-tukar file-file terbaru. Transaksi file melalui perantaraan Bluetooth memang boleh dikatakan paling aktif pada waktu itu. Contoh-contoh file seperti yang biasa, 3gp terbaru, lagu-lagu terbaru, gambar-gambar stylo dan sebagainya.

Adalah menjadi satu kesalahan besar apabila telefon bimbit kamu tidak berupaya untuk menghantar sesuatu file disebabkan ketidakcukupan bateri. Straight kamu akan dimaki hamun dengan tegas. Lebih-lebih lagi jika kamu sentiasa up-to-date dengan 3gp tarbaru. Telefon bimbit kamu pasti akan di pass-pass dari satu tangan ke tangan yang lain. Semua sibuk nak tengok aksi yang dipertontonkan. Janganlah berangan untuk bermain mesej dengan gadis-gadis genit waktu itu. Tak dapat kamu nak reply.


3. Letakkan kotak rokok kamu di atas meja, bagi yang merokok.

Ini adalah simbol bahawa kamu tidak kedekut. Agak tidak beradab jika kamu mempunyai sekotak rokok, dan hanya mengeluarkan kotak tersebut apabila kamu mahu menghisapnya. Letakkan saja di atas meja. Biasalah akan ada tangan-tangan yang entah dari mana menjulur laju lantas mengambil sebatang rokok.

"Noz, sebat (sebatang) rokok sejuk Noz. Tukar dengan Winston aku. Tetibe mulut aku terasa nak salju antartika sikit."

"Amik2. Bukan angin antartika je. Angin ahmar pun kau dapat sekali."

"Eh Noz. Tinggal sebatang je ni Noz. Tak pe ah.."

"Amik je lah sial. Kang nanti aku beli lagi. Rokok je pun."

"Nice one la Noz. I love u very much."

Kan sejuk hati bila mendengar dialog di atas. Terasa ukhuwah terjalin erat antara pelepak-pelepak tegar. Rokok memang boleh menyatukan bangsa.


4. Jangan rembat lighter orang lain

Selepas gunakan sesebiji lighter, letakkan kembali di hadapan tuan punya lighter itu. Jangan kamu dengan sewenang-wenangnya meletakkan lighter itu di hadapan kamu. Lebih teruk lagi jika kamu terus sumbatkan lighter tersebut ke dalam kocek kamu tanpa rasa bersalah.

Sakit hati kamu tahu tak. Lighter yang baru digunakan tak sampai 5 petik, tiba-tiba hilang lesap. Habis di rumah nak hisap rokok macam mana? Gesel batu sampai dapat api? Nyalakan rokok pakai dapur gas? Pakai toaster roti? Kasihanilah perokok-perokok tegar itu. Belilah lighter sendiri.

Aku syorkan lighter Cricker. Tahan lebih lama dengan nyalaan stabil. Walaupun saiz apinya tidak dapat dikawal, itu tidak penting. Peripentingnya sesebiji lighter itu hanyalah untuk menyalakan rokok. Bukan untuk dikawal saiz apinya seperti penunu Bunsen.


5. Ronyokkan kotak rokok yang telah habis.

Ini lagi satu adab penting dalam kategori rokok. Aik, dah 3 point pasal rokok. Mana-mana kotak rokok yang tidak terkandung rokok di dalamnya, ronyokkan lah. Karang nanti bila ada orang nak rokok, terkuis-kuis dalam kotak kosong tersebut.

Nescaya makian akan lancar keluar dari mulut si penguis itu. Nak-nak kotak Dunhill. Muka dah berseri-seri dah nak pau sebatang. Alih-alih tinggal dedak-dedak tembakau saja. Sirap pun menyirap kalau kena macam itu. Apatah lagi manusia biasa seperti kita.


6. Jangan leka bermain mesej.

Ingat tujuan kamu lepak di mamak. Untuk bertukar-tukar cerita dan mengetahui perkembangan-perkembangan terbaru rakan-rakan. Kalau mahu main mesej dengan serius, duduk saja di rumah. Rakan-rakan pun tak bengkek sangat dengan kehadiran kamu. Lainlah kalau isi kandungan mesej-mesej kamu itu sesuai untuk dikongsi bersama rakan-rakan setable. Kalau leka tengok 3gp tak apa. Rakan-rakan faham. Tapi pandai-pandailah tutup sound telefon bimbit tersebut.

Adab menonton 3gp juga harus dipandang serius. Letakkan telefon bimbit itu dibawah meja ketika menonton. Pandangan harus ditundukkan. Jangan diangkat megah di atas table. Bahaya jika di table sebelah ada keluarga sedang menjamu selera. Kena cucuk dengan garfu nanti.


7. Berboraklah dengan suara yang jelas untuk didengari semua.

Janganlah terlalu kuat pula, sampai didengari table sebelah-menyebelah. Cukup sekadar untuk didengari satu table. Berborak dengan nada sederhana. Biar isi perbualan jelas sampai dari hujung table ke hujung table yang lain. Kalau tidak nanti ada rakan yang terkebil-kebil bila seisi table ketawa berdekah-dekah. Nak ulang balik cerita, pasti malas.

Bila waktu ketawa, tak ada hal. Ketawalah sepuas hatimu. Jangan sampai terburai isi perut sudah. Ketawa beramai-ramai akan meninggalkan satu nostalgia indah. Cara kamu ketawa juga akan menjadikan diri kamu unik dan lebih diingati.

Namun begitu, tidak semua perkara boleh dituturkan dengan kuat. Perkara-perkara seperti Abang Long, Ayahanda, buka baju, tunjuk buah, salam kaut, memang pantang dituturkan dengan kuat. Silap tempat, akan dipandang sinis oleh brader-brader table sebelah. Takut pangkat lebih tinggi.


Cukup sampai sini dulu, kot. Kalau kamu ada adab-adab lain yang sesuai, sila letakkan di ruangan komen, ya?

Aku Anoz

22 comments:

mimi mimi said...

waaaa..
i dont like dis post la anas..
klakar tu klakar..
tp ak takleh la dgr org smoking ni...huhu

ni teguran ikhlas ye bro..=)

zai said...

hoo ne adab melepak kat maple ke adab meminjam rokok-rokok rakan anda anoz ?


satu lg adab lepak di maple, bulilah waiter2 bangla itu yg akan terus confius bila anda bt order yg sgt bnyk, satu persatu arahan kita die bt..ahha

zai said...
This comment has been removed by the author.
perokok pasif said...

abang anoz,bukan cricker la abang anoz. cricket la you~

keh keh keh

ENCIK TIKUS said...

haha
mcm sebijik ape yg aku buat
haha :D

Yatre Hayati said...

hahaha...memang ada adab ni ek..patut la lelaki lepak mamak buat macam ni..kira rules la ni ek..hahahah
lawak la cik anoz ni!!

NAJ HEBAT said...

ni kalau ayat aku kat dadi:

"ayah, rokok sebatang.."

aphal sebatang.. nah amek sekotak ni..
kat dapo ayah dah prepare bundle2..


Kesimpulan nye: aku tipu.. x de makne ayah aku nak bg aku merokok..
stakat pegang pon dah gigil nak terkencing.. poorah naj!

Norashikin Abdullah said...

adoi abg anoz..napa bnyak pasal rokok ni//lawak memang lawak..rokok x baik utk ksihatan taw..

Ice Juliette said...

ligther ea??
slaloo lw sje2 nk mnyemak ikot ayah n pak cik2 sdare neok bola kat mamak stall mst ade je owg pnjm ligther ayah.. huhu.. tp kdg2, ayah pon pnjm gak cmpai terbawak balik umah lupe nak pulang.. hahahaha...

ihsan_huhu said...

3gp hahahaha

adab2 lain: jgn mensia2kan peluang kutuk supporter team bola lawan yang kalah.

kalau team sendiri yg kalah buat2 emo dan belah cpt2

rizal jabai said...

pelepak mamak tegar tol ko nih..leh wat buku pas nih..

dok melepak pon ko leh kaji adab2 nih..mengkagumkan....

tabik spring sama lu~

majulah lepak utk negara!!!~_^

abigemok said...

aku jrg lepak tpt mamak. kdg kalau aku mengidam roti canai mamak baru aku singgh., tu pun aku sorg2 je. huhu

Rina Rossoneri said...

hahaha sabo jelah...kdg2 aku lepak dgn bdk2 laki skolah aku dulu, dorg slalu gado psl lighter..xpaham aku, dah guna xreti nak pulang, pastu y xtahan bley plak wat muka xbersalah 'eh ni lighter sape ada byk kat aku' hahahah...

tehr said...

kadang2 aku perasan ada sampai 3 lighter dalam poket, takkan bawa dari rumah kot? hahaha

anajoe said...

anoz,
dpt jugak mkn kt mamak ye.
hehehe. =)

Aus MeLankoLik said...

hahahak , kalau lepak 3 kotak sorang baru cukup . hahahak .

zacharias said...

JANGAN LUPA SOLAT BILA MASUK WAKTU; Ini adalah perkara pelepak tegar selalu miss. Apa la nak jadi budak2 zaman sekarang

Nadhirah said...

pesanan utk anoz:
rokok membahayakan kesihatan =]

Athirah Ibrahim said...

ahahaha. wa tak pernah lepak kat kedai mamak sebab tiada orang bawa wa. sahdis. haha.

Lovely Bella said...

huhuhu lepak sll kedai mamak..pastu kawen ngan mamak tuh skali.. heheh leh jadi permanent resident kt kdai tuh... salam singgah anoz :)

Lovely Bella said...

kalo sll lepak kedai mamak pastu leh kawen ngan anak mamak.. leh dpt PR.. heheh salam anoz!

Anonymous said...

wa suka part abang long tu je.