Saturday 15 May 2010

Tips Bangang Menghadapi Peperiksaan

Salam

Entry sedikit mengarut dan banyak lawak. Baca sampai habis ye. Lepas tu bagi tau aku lawak ke tidak. Kalau lawak, bagus la. Kalau tak lawak, bagi nama dan alamat kamu. Aku nak datang umah kamu dan ketuk kepala kamu sendiri!

_________________________________

Aku sekarang masih dalam minggu-minggu neraka bergelar minggu berhampiran peperiksaan akhir semester. Walaupun hanya 5 paper sem ni, tapi sudah cukup menggamit perasaan huru-hara dalam sanubari. Biasa lah kan? Siapa yang tak huru hara time final exam? Budak tadika pun rase seram sejuk kalau nak pegi peperiksaan.

Sepanjang jadi pelajar dari darjah satu sampailah sekarang umur 21 tahun, memang macam macam jenis peperiksaan telah aku gagahi. Purata setahun 2 peperiksan, jadi 16 tahun belajar sama dengan 32 peperiksaan. Peh banyak betul! Itu tak campur peperiksaan mengambil lesen memandu, lesen menerbang, lesen hisap rokok daripada kedua orang tua tercinta dan pelbagai lagi peperiksaan sampingan lain. Dah muak dah amik peperiksaan.

Sejak masuk U ni, purata satu kertas exam mengambil masa 2 jam. Lama wohh 2 jam. Macam cerita hindustan. Tidur sejam ade belen lagi 1 jam. Usya awek setengah jam tinggal lagi setengah jam. Termenung tengok paper setengah jam. Abis bila masa aku tulis jawapan atas kertas jawapan? Hanya Tuhan yang tahu.

Waktu 2 jam yang diperuntukkan membolehkan aku menganalisis pelbagai subjek dan predikat yang ada dalam dewan peperiksaan. Aku tulis kat bawah la ye.


Perkara-perkara yang perlu diambil berat ketika di dalam dewan peperiksaan.


1. Sikap pelajar yang duduk di table kiri dan kanan kita.

Ini adalah perkara pokok dalam setiap pengharapan semasa menghadapi exam. Amat malang lagi celaka apabila pelajar yang duduk di kiri dan kanan kita amat kemut dalam berkongsi maklumat. Alah apalah sangat jawapan exam tu. Tak payah la nak tutup-tutup. Bukak je luas-luas atas meja tuh. Bukan aku nak kacau kau jawab exam pun. Aku nak compare jawapan kau sama ke tak dengan jawapan aku je. Tu je.

Berikut adalah ciri ciri pelajar yang amat ideal lagi cocok untuk duduk di table sebelah menyebelah kita:

  1. Setiap sem dapat anugerah kelas pertama.
  2. Mempunyai tulisan yang amat besar untuk memudahkan kita melihat setiap huruf yang ditulis.
  3. Melorek dengan pantas pada kertas jawapan OMR dengan tawadhuk tanpa ragu ragu.
  4. Mampu mendengar bisikan bisikan halus yang keluar dari mulut kita semasa meminta maklumat.
  5. Mampu memberi respon yang baik atas bisikan bisikan halus yang telah kita lemparkan kepadanya, tanpa menimbulkan sebarang syak wasangka kepada penjaga-penjaga peperiksaan yang macam sial asyik nak usya orang je.
  6. Gadis yang comel dan genit (Bonus)


2. Keadaan tubuh badan yang optimum.

Tubuh badan yang optimum membolehkan kita memerah otak dengan lebih efisyen untuk mengekstrak jawapan-jawapan yang boleh kita hemboskan atas kertas jawapan. Kalau time time exam nak demam la, nak selseme srott srott, nak sakit perut kesan sambal cili api sarapan, memang letih. Baru nak tulis jawapan, dah terbayang jamban. Baru nak derive equation, dah terbayang katil. Macam mana? Dah boleh bayangkan kot hurup D atau U time tengok result kat website nanti.

Jadi pastikan kamu main bola tiap-tiap petang. Sambil bersukan boleh juga usya-usya gadis 'saksi' berjemur kat tengah padang.


3. Reliability setiap alat tulis dan alat kira.

Alat-alat basic seperti pensil, pen, pemadam dan sebagainya haruslah beroperasi dengan optimum. Pastikan bekalan ubat pensil yang mencukupi, lebih-lebih lagi untuk yang selalu melukis kartun-kartun tak berfaedah atas kertas soalan. Kang lukis kartun boleh, nak lorek atas kertas OMR tak dapat. Dah kena mintak ubat pensil table sebelah. Lepas tu penjaga peperiksaan datang tanye haa tau terkial-kial. Sape yang susah?? Bawaklah at least 2, 3 batang pen. Aku takpe bawak sebatang je sebab bukan pakai banyak sangat pun. Kalau bawak pen banyak-banyak pun bukan boleh buat jawapan aku bertambah atas kertas jawapan. Abis-abis buat pusing-pusing kat tangan je sambil termenung nak makan ape lepas exam nanti.

Untuk pelajar engineering, kalkulator casio Fx-570MS memang tidak asing lagi. Pastikan bateri kalkulator mencukupi. Kalau agak-agak dah kelam sikit kaler nombor-nombor kat skrin tu pegi la tuka bateri. Bape pound je pun. Nak tukar bateri kalkulator pegi kedai jam sane. Jangan pegi kedai basikal kang kena sebat dengan tiub basikal padan muke. Lepas tu jagelah kalkulator kamu bagai menjaga seekor kambing untuk korban Aqiqah. Dah tau mende tu penting jangan lah letak sepah-sepah. Tulis name besar besar kat kalkulator tuh. Jangan sampai time jawab exam nanti kamu tulis function pakai kalkulator henset. Ade ke tak function dalam kalkulator hanset? Hanya Tuhan yang tahu.


4. Sikap penjaga penjaga peperiksaan (invigilator betul ke aku eje ni ah pegi mampos)

Sebelum memulakan operasi taktikal menyerap maklumat-maklumat penting dari pelajar sebelah-menyebelah, kita harus pastikan keadaan emosi, fizikal dan spiritual penjaga-penjaga peperiksaan. Mereka adalah musuh ketat kita. Ingat peribahasa inggeris yang terkenal, "Keep your friends close, keep your enemies closer". Langkah-langkahnya adalah seperti berikut:

  1. Kira dengan tepat berapa jumlah penjaga peperiksaan dalam dewan tersebut. Tindak-tanduk, lokasi mereka, arah perjalanan mereka, pandangan mata mereka, mimik muka dan sebagainya. Setiap inci perlakuan mereka haruslah diamati dengan teliti demi menjamin keselamatan result kamu kelak.
  2. Pastikan jantina mereka. Mengikut pengalaman dan makrifat aku, penjaga peperiksaan lelaki mempunyai peratus yang lebih tinggi untuk mengantolkan cubaan-cubaan lahanat pelajar untuk meniru dalam peperiksaan. Yang perempuan paling kuat pun die sound sambil buat muke garang. Kewarganegaraan penjaga peperiksaan juga tidak harus dipandang enteng. Penjaga peperiksaan berkulit putih biasanya lebih serius dalam menangani masalah peniruan ini. Jadi berhati-hati.
  3. Bunyi tapak kaki. Kenal pasti bunyi tapak kaki mereka. Ini untuk mengelakkan kamu diherdik secara melulu dari belakang semasa kamu sibuk mencedok jawapan dari table sebelah. Ambil kira faktor ambient temperature, humidity dan arah angin di sekeliling kamu. Semua itu mempengaruhi tempoh masa perjalanan gelombang bunyi dari tapak kasut penjaga peperiksaan ke gegendang telinga kamu. Kira dengan tepat jarak antara kamu dan setiap penjaga peperiksaan. Pastikan jarak selamat tidak kurang 20 meter.

Walaupun pelbagai langkah keselamatan telah diambil, namun masa depan kita bukan di tangan kita. Tidak mustahil gerak-geri kita mengundang perasaan ingin tahu sesetengah penjaga peperiksaan yang terbabit. Kalau kamu tengah sibuk melihat kertas jawapan meja sebelah kamu, dan tiba-tiba datang satu perasaan seram sejuk, dan dari ekor mata kamu nampak seseorang menuju ke arah kamu, langkah-langkahnya adalah seperti berikut:
  • JANGAN buat eye contact. JANGAN! Ini kesalahan biasa yang dilakukan oleh rookie-rookie peniru-peniru tegar.
  • Alihkan kertas jawapan ke arah pandangan kamu. Arah mata pastikan ke atas kertas jawapan. Buat buat sibuk berfikir dan jangan terus menulis.
  • Buat muka selamba dan tak bersalah. Jangan takut. Dia tak ada bukti kamu meniru. Dia tak rekod setiap perlakuan kamu pakai video cam. Teruskan menulis seperti biasa.
  • Bila kamu disoal, jawab dengan tenang. Kawal pernafasan dan jangan huru-hara. Dia psiko je tu. Layankan je die dulu. Agak-agak die tak dapat kantolkan kamu, die pon blah aah.
  • Sematkan dalam fikiran, "Tak kantol Tak kantol". Keyakinan diri amat penting bagi menhadapi situasi mendebarkan seperti ini.
  • Kalau kene halau jugak, ready je lah nak enroll lagi subjet tersebut sem depan. Takde hal lah extend satu semester lagi.
*****************

Banyak lagi perkara-perkara yang perlu diambil berat semasa dalam dewan peperiksaan. Pakaian, Longitud dan latitud meja kamu dalam dewan, Saiz dewan, Jarak dewan dari bilik kamu, dan juga Saiz kertas toyol. Semua itu akan diulas dengan lebih lanjut dalam post yang akan datang.

Sekarang aku nak tidur esok kena study Fizik in Living System! System Control pun tak belajar lagi! Cau lancau.

P/S: Exam mula 25hb nanti. Doakan aku ya!



Aku Anoz 



20 comments:

Unknown said...

nah alamat rumah;

shah alam, selangor, malaysia.
HAHAHAHA >___________<

gurau2. lawak je. aduyaii. saba jek. gudlak exam anoz kekekeke;P

Unknown said...

oh bunbun 1st >_____________<

rhapsody LiN said...

ahaha~
mmg pro lah
:p


ku ciap bg jwapan kt student. tp buat2 mcm contoh. sape lmbt pikup nasib lah. hehe

rhapsody LiN said...

ho! mine is 2nd!
haha

et said...

mmm.daya pemikiran dan pencernaan maklumat yang tinggi.syabas.

neway,hindustan 3 jam oke.2 jam tu cerekarama kat tv3 hari sabtu pukul 8 malam.

Ice Juliette said...

hahahahahaha! mmg byk maklumat yg dpt dr kmoo...

iemaZAIMAH said...

baik punye tips!ahahaha!

gudluck exam!!!!

Asliza said...

wakaka!
cam mungek je tips!
aku dah gelak guling guling bace
tapi memang r, thanks!
bermakna untuk pelajar engineering seperti aku


Good Luck bro!

hans said...

tips no 1 tu terbaik
hahaha

fi3lina said...

suker.;p

tehr said...

semua tips ni berdasarkan pengalaman kamu ke?
... hehehe

Anonymous said...

uiit..
boleh checklist kan lagi..
wakakakakak..

Dr Amira Atiqah said...

haha.
lucu lucu.
tips yg bgus utk mjdi sorg pncuri????
haha.
gurau2. ^^

ihsan_huhu said...

ko nih exam skola tadika ke pkai pensel? aku nyer exam bawak pen 3-4 batang dh ckop dh.

n tips yg lebih penting: rajin2 la p career fair, public show, promotion etc supaya bekalan pen freemencukupi. dh bertaun2 aku xbli pen wahahaha.

tp apakan daya, exam hanya utk budak2 2nd yr kebawah sahaja.

zai said...

berdasarkan ayat2 kat ats, macam expert ja, selalu buat ka anoz? ahha

bagus bagus nak hidup tak perlu terlalu skema

zacharias said...

Pengalaman exam time student: Tak suka. Tapi apakan daya, tak ambik exam, tak graduate pula

Pengalaman exam time kerja: Suka, sebab bos bagi dok hotel best2. Lepas tu, dengan ada exam, kita mampu tengok performance sendiri, aku ni dah ada improvement ke tak etc.

Sebenarnya, exam adalah satu benda yg best time student. Sebab it is one of your annual milestones. Jadi hidup ni bermatlamat. Kalau tak, rasa cam hanyut jek.

surayasafie said...

owh...tajuk 2 mang dh kena sgt ngn tip2 awk tu..tips ba.....sesuai sgt!!! hahaha :))

Anonymous said...

Cheating in exams is the best exercise
for your reflexes,
your eyes roll to see the answer sheet of your seatmate!
Your ears become sensitive,
even to the softest whispers to get what your
seatmate says!
Your neck stretches either ways to
search for clues!
Your hand copies the answer
faster than ever!
Your feet kicks the chair of
your classmate to let him/her know
that you want to copy!
It's the best way to make yourself healthy!=)

belladona said...

wakkaka..bongok gle tips anoz..
tu patot tuka tajuk die "tips mniru lam exam"...hehe
1 g xley blah "kantol"..smart! :)

nanadhoi said...

bole la guna waktu exam nanti~ahhaha