Wednesday, 28 April 2010

Ubat Penenang yang Paling Mujarab

Salam

Like always, after so long not update, better ask for forgiveness first. Bukannya tak nak update. Tapi terlalu sibuk. Lepas bercuti lebih 2 minggu, aku ada banyak assignment yang tertangguh. Jadi, lebih elok siapkan dulu sebelum update blog ni. Maafkan aku semua.

Menjadi lumrah manusia untuk rasa tension dan frust. Ujian banyak kat dunia ni. Bila kita diuji, kadang-kadang kita mungkin tersadung di tengah jalan. Bila tersadung, terpulang kepada kekuatan diri sendiri untuk bangkit dengan seribu kuasa atau terduduk terbongkang sahaja. Terpulang!

Mungkin bahan di bawah berguna kepada kita suatu masa nanti. “Ubat penenang” dari Al-Quran ni tak ditakwil lagi kemujarabannya. Amalkan ya.

KENAPA AKU DIUJI?
      Apakah   manusia   itu   mengira   bahwa   mereka   dibiarkan  (saja)
      mengatakan:”Kami  telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan
      sesungguhnya  Kami  telah  menguji  orang-orang  sebelum mereka, maka
      sesungguhnya    Allah   mengetahui   orang-orang   yang   benar   dan
      sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ~ Surah Al-Ankabut
      ayat 2-3


KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
      Boleh  jadi  kamu  membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
      boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
      Allah  mengetahui,  sedang  kamu  tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah
      ayat 216


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
      Allah    tidak    membebani   seseorang   melainkan   sesuai   dengan
      kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286


RASA FRUSTASI?
      Janganlah  kamu  bersikap  lemah,  dan janganlah (pula) kamu bersedih
      hati,  padahal  kamulah  orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
      jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139


BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
      Hai   orang-orang  yang  beriman,  bersabarlah  kamu  dan  kuatkanlah
      kesabaranmu  dan  tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
      bertaqwalah  kepada  Allah   supaya  kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran
      ayat 200

      Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
      demikian itu sungguh berat, kecuali bagi  orang-orang yang khusyu’, ~
      Surah Al-Baqarah ayat 45


APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
      Sesungguhnya  Allah  telah  membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
      harta  mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah
      ayat 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
      Cukuplah  Allah  bagiku;  tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya
      aku bertawakal  ~ Surah At-Taubah ayat 129


AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
      ..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
        berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah
        Yusuf ayat 87



Semoga kita mampu menghadapi segala ujian yang kita terima. Aku berdoa untuk kalian. Ameen.

Aku Anoz

18 comments:

HiLMaN said...

jom sama-sama amalkan. Harap kita tidak berputus asa. Insya Allah =)

Anonymous said...

pngisian cmni ha...

Z@IM@H said...

sgt suka post ini.. Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya ~ touchin..uhukk...

encik tikus said...

Hmmm,mesti kau nih warak en? Teringin nak jumpe kau ,;D

cik bunbun said...

hukhukk. memang pengisian :D

ihsan_huhu said...

bgs2

joegrimjow said...

akhirnya anoz kembali berblog

aNoZ said...

man: iA. sama2 la kite kuat di dunia ni ye. ujian je tu.. cobaan! haha

anonymous! pergh.. lu mcm ni haa!!!

zaimah: hehe.. kalo kita hayati alquran, mmg sgt menarik. boleh nangis, boleh tersenyum gembira. =)

enciktikus: haha.. mana ade warak. biasa2 je la. haha

bunbun: hehe.. tu die!

ihsan: thnx. =)

joe: haha.. aku kembali ke dunia ini! hahaha

Hanya ku said...

akhirnye.. blog ni di update jugak..

setiap persoalan ada jawapan..

NAJ HEBAT said...

Allah kan takkan bg bebanan yg hamba dia tak bleh tanggung..

Allah sayang kita.. chill bro..

Norashikin Abdullah said...

sesungguhnya al quran itu hujah dan dalil bg org2 mukmin
abg anoz, ekin suka giler post nih..
jgn sesekali kita abaikan buku manual panduan abadi nih..kalo kelak nk syafaat di akhirat
:) wat assgmnt elok2

d4uh said...

mnarek2..truskan

Anonymous said...

pergantungan kita hanya pada Allah dan Allah beri Quran tu sbg panduan hidup. didalamnya lengkap dengan segala2nya utk kita hamba yang sgt kerdil..
percaya dan yakin? manusia percaya bhw mereka hamba Allah tapi kebanyakannya masih belum yakin dgn tidak memahami apa itu Islam sebnarnya.. (^^)

sueraya said...

kita makhluk kecil yg sentiasa diuji...asl kita tau cra menangani(berpandukan dalil & hadis) dh ckup utk tenangkan kita...:)

br nk wat assgmnts??org dh lm settle...hahaha...dh nk bercuti 2blnn dh pon...heheh:)

Aus MeLankoLik said...

setakat ini alhamdulilah la .

smoge kite semua sentiasa dirahmati allah .

tehr said...

akhirnya anoz muncul juga...

organic_pure said...

suka sngt anos berpandangan sebegini :)...
al quran itu jwpn segala-galanya...
terlupa nk ckp 'welcome back':) sweet ur new hair ops! hieee

tq for the sharing....

zaizax said...

welcome back anoz